Riigikogu uuendab kaitseväeteenistuse seadust kahe eelnõuga. Erilise tähelepanu all on ajateenistusse astujate toetamine. Lihtsamaks muutub arstliku kontrolli süsteem, lisanduvad toetused eluasemelaenu maksjatele ning ühekordne hüvitis autojuhilubade omamise eest.
Riigikaitselistes debattides on viimasel ajal tavaks saanud mõõtu võtta, kes meie iseseisva kaitsevõime ja selle ühe peamise mehitamisvahendi – ajateenistuse – suhtes suuremaid numbreid välja käib. Meie reservteenistusele tuginevate kaitseväe üksuste olemus pole aga pelgalt numbrimaagia. Ühiskond on Eestis võtnud enda kanda otsese osalemise sõjalises riigikaitses. Seda nii Kaitseliidu kui kohustusliku ajateenistuse kaudu.
Oleme kõik kuulnud lauset «Iga okas loeb» – see ei tähenda ainult ajateenistuse läbinud «okaste» arvu, vaid ka kvaliteeti. Ja seda läbi kahe võtmesõna – motivatsioon ning oskused. Valminud seadusemuudatused käivad ajaga kaasas ja tugevdavad riigipoolset panust.
Ajateenijate seas tehtavast rahuloluuuringust nähtub, et maksekohustused ja laenud on üks olulisi põhjusi, miks ajateenistusse tullakse vastumeelselt, sest ajateenistuse tõttu vähenenud sissetulekust ei ole võimalik tasuda eluasemelaenu ja sellega kaasnevaid intresse. Krediidiasutused on küll võimaldanud võtta maksepuhkust laenu põhiosa tagasimaksetele, kuid intresside maksmise kohustus jääb maksepuhkuse perioodil siiski alles.
Varsti seaduseks saav eelnõu näeb ette võimaluse riigil hüvitada ajateenijale ajateenistuse jooksul eluasemelaenu intressid. Usun, et see on samm õiges suunas.
Rääkides kvaliteedist, siis üha enam on hinnatud tehnilised teadmised, ja tundub, et lihtne, kuid olulinejuhiluba. Praegu, kus kasutusele võetakse üha rohkem erinevat tehnikat, mille kasutamiseks on vaja läbida ajateenistuse jooksul eriväljaõpe ja vajadusel omandada juhtimisõiguse lisakategooriaid, oleks baastaset ehk B-kategooria juhiluba justkui loogiline kõigil omada. Samas näitavad andmed, et viimastel aastatel on ajateenistusse tulnute seas lubade omamine negatiivses trendis ning langenud pea 50 protsendile.
Muudatuste jõustumise järel hakatakse maksma ühekordset toetust enne ajateenistusse asumist omandatud B-kategooria mootorsõiduki juhtimisõiguse eest. Ühekordse toetuse suuruseks saab olema 1000 eurot. Motiveerib noori enne ajateenistust kursustele minema ja kergendab sellega ajateenistuse koolitusprotsesside niigi suurt ajapinget.
Lisaks korrigeeritakse ka asendusteenistuse korda. Nimelt seoses laiapindse riigikaitse arengutega viime sisse täienduse, mis muudab asendusteenistuse valinute riigikaitsekohustuse täitmise järjepidevaks. Usulistel või kõlbelistel põhjustel kaitseväeteenistusest keeldunud kaitseväekohustuslase kohustuslikule mittesõjalise iseloomuga väljaõppes või teenistuses osalemisele ehk asendusteenistusele lisandub nüüdsest ka reservasendusteenistus koos vastavate õppekogunemistega ja võimalus kriisisituatsioonis vajadusel teenistusse kutsumiseks.