Toomas Kivimägi, riigikogu liige
Kui tahad tasuta, põhjendama ei pea, kui küsid teenuse eest (kasvõi osaliselt) tasu, pead selgitama ja maksma peale (sic!). Sellist äraspidist ümberkäimist riigi rahakotiga harrastab majandusminister.
Taunitav on ka viis, kuidas erakonnapoliitikat tehakse. Päästmaks IRL-i nägu jättis minister oma määrusega 0-hinna kehtestamata. Ent viimase realiseerivad tema alluvad: „Eeltoodust tulenevalt ootame Teie taotlusi eelistatuna 0 euro väärtuses hindade kehtestamiseks“ (väljavõte hr Priit Sauki kirjast, 2. maist 2018). Kust sai maanteeameti peadirektor volituse selliseks avalduseks? Ministri määrusest see ei tulene…. Ehk nii lihtne koalitsioonipartner IRL-i haneks tõmmata ongi.
Olulisim: maakondliku ühistranspordi põhiprobleem ei ole piletihind (osalt seetõttu, et ka seni on riik katnud kaks kolmandiku kulust). Põhjuseks, miks inimesed ei saa kasutada ühistransporti on ennekõike sobimatud väljumisajad, bussiliikluse sagedus, liinivõrk laiemalt. 21 sajandi ühistranspordi korralduse keskne märksõna peaks olema paindlikkus, nii liinivõrku, sagedust, erinevaid vedajaid kui ka riigipoolset rahastamist silmas pidades. Pluss nn nutilahenduste arendamine.
Üldise tasuta ühistranspordi kehtestamine on risti vastupidi kõigele eelnevale, tsementeerides olemasoleva sageli ebaefektiivse liinivõrgu. Lisahinnasildiga 30 miljonit eurot aastas! Rääkimata ebaausa konkurentsi suurendamisest eraettevõtjatega kommertsliinidel, neist mitmete sulgemisest ja sellega täiendava koormuse panemisest riigi rahakotile (inimesed on harjunud neil liinidel sõitma). Astud „riigibussile“, maksma ei pea, astudes kommertsliinile või Elroni rongi, maksa!
Vaid üks viide sarnastest arvamustest ekspertidelt:
«Tasuta bussiliiklus ei too kaasa olulist modaalset nihet ühistranspordi kasuks,» ütleb transpordianalüütik Hannes Luts.
Viimast kinnitab ka Tallinna ühistranspordi kogemus, kus kulukas märksõna „tasuta“ on kasvatanud reisijate arvu vaid paari protsendi jagu.
Arutasime, nüüd võib öelda raiskasime, Pärnu linnavolikogu märtsikuu istungil mitu tundi integreerimaks Pärnumaal linna ja maakonna liinivõrk eesmärgiga luua ülimalt reisijasõbralik ühtne pileti- ja hinnasüsteem. Et kõik maakonna elanikud tunneksid end ühtsena ja et Pärnust kaugemal elamine ei ole kui karistus, mille eest tuleb ühistranspordile rohkem maksta. Tundes ministrit, hoiatasin juba siis volikogu esimeest, et kas me ei tee tühja tööd. Tema oli kindel, et ei tee. Ehk nii kindel me siis olla saamegi!
Populism ja üks erakond võitis, Eesti riik, majandus ja maksumaksjad kaotasid! Ei midagi uut!
Jälgi autori tegemisi sotsiaalmeedias:
Vaata lisaks:https://medium.com/media/65655adc3f7e55bcee7c0e0bb1ae3a1c/hrefhttps://medium.com/media/91b747d0d352931d8876c1158bc57327/href
Valikut pole was originally published in Arvamuslood on Medium, where people are continuing the conversation by highlighting and responding to this story.