Riigikogu majanduskomisjoni liige ja Ettevõtluse Arendamise Sihtasutuse (EAS) nõukogusse kuuluv reformierakondlane Kalev Lillo soovitab laevandusettevõtjatel aktiivsemalt kasutada just nendele mõeldud toetusmeedet.
„Täna seilab maailmameredel vaid kolm suurt kaubalaeva Eesti lipu all, kuigi veel 10 aastat tagasi oli selliseid laevu 17. Eesti merenduspoliitika 2012-2020 näeb ette eesmärgi, mille kohaselt sõidaks Eesti lipu all üle 500 tonnise kogumahutavusega (ingliskeelses laevandusterminoloogias GT – Gross Tonnage) kaubalaevu 2030. aastal vähemalt 50, aastaks 2020 aga 35,“ rääkis Lillo.
Riigikogu liige juhib tähelepanu faktile, et juba 2007. aastal kutsuti ellu laevandustoetus, mis võimaldab Eesti lipu all sõitvatel kaubalaevadel saada riigipoolset toetust kogu laevapere töötasudelt makstava sotsiaalmaksu ulatuses.
„Sisuliselt võtab riik enda kanda 33% ettevõtja palgakulu ja vastu soovib, et laeva ahtris lehviks uhkelt Eesti lipp. Ühtegi teist majandusharu sellisel määral riigi poolt ei toetata,“ lausus poliitik.
Toetusmeedet on rakendatud viimasel kuuel aastal ja taotlejaid on olnud vaid kaks: AS Eesti Merelaevandus ja NT Shipping OÜ, kes on kokku saanud rohkem kui 950 tuhat eurot toetust. Valdavalt on toetatud kahe aluse laevapere sotsiaalmaksu katmist riigi poolt, nendeks on „Kalana“ ja“ Kurkse“, mis on kahepeale kokku saanud üle 850 tuhande euro.
„Kutsun siinkohal üles kõiki laevandusega tegelevaid ettevõtteid patriotismi ilmutama ja oma laevu Eesti lipu alla tooma. Riik ulatab siin oma abikäe,“ ütles Kalev Lillo.
EAS on asunud 2013. aasta laevandustoetuste taotlusi vastu võtma. Taotlust saab esitada kuni 1. maini.