Riigikogu liige Kalev Lillo kinnitab, et sellel nädalal parlamenti jõudvas järgmise aasta eelarves on kohalikuks teehoiuks mõeldud vahendeid oluliselt rohkem kui mullu, raha kasutamine tuleb aga põhjalikult läbi mõelda.
2012. aastal kulus riigieelarvest kohalikele teedele 18,1 miljonit eurot. 2013. aasta eelarvest on plaanis eraldada 10% kütuseaktsiisi laekumisest, mis summaliselt teeb 29,3 miljonit eurot. Tõus on 65 protsenti.
„Absoluutne suurenemine on üle 11 miljoni euro. Summad on juba sellised, et tasub kogu teedevõrku käsitleda tervikliku süsteemina,“ soovitab Riigikogu liige.
Lillo toob näite, kus linnasisene tee on muidu korras trassil pudelikaelaks muutunud. „Kõik, kes on sõitnud Tallinnast Hiiumaale, on tuttavad olukorraga, kus enne Haapsalu linnapiiri on riigimaantee ideaalses korras ja ka peale linnapiiri kuni Rohukülani samuti heas korras.
Vahepealne teelõik Haapsalu linna Rohuküla poolses osas paneb aga proovile meie auto vedrud ning ühes kohas on juba aastakümneid teetruup, mille ületamiseks vaid üks sõidurada – praamile ruttajad peavad läbi laskma praamilt tuleva autokolonni,“ rääkis parlamendisaadik.
Poliitik märkis, et kui riigimaanteed on Euroopa Liidu rahaga remonditud, pole omavalitsustel lihtsalt vahendeid, et asulat läbivat maanteed samaväärselt remontida. Tõukefondidest pole neil olnud võimalik teeehituseks raha taotleda.
Kalev Lillo soovitab ka luua siseriikliku programmi, et korda teha linnu läbivad teed, mis suunduvad nn lõpp-punkti suunas (näiteks Haapsalu, Kohtla-Järve) või siis riigi piirile (Narva, Valga). „Tegemist võiks olla mitmeaastase programmiga, seniks kuni rakendub Euroopa Liidu järgmise eelarveperioodi meede, mille abil on võimalik investeerida kohalikesse teedesse ja sildadesse’’.
Sisemaise programmi mahuks võiks olla mõni miljon eurot. Seda raha ei pea kelleltki ära võtma, vaid see on juba 2013 aastal eelarvesse planeeritud kohalikele teedele mineva eraldise hulgas,“ soovitab Riigikogu majanduskomisjoni kuuluv Kalev Lillo.