Me tahame elada Euroopa linnas. Kõlvart peab Tallinna linnapea kohalt tagasi astuma. Kõik tänavad on üles kaevatud, ühistransport ei toimi, linna juhitakse Lasnamäelt ning võideldakse eestikeelse hariduse vastu, kirjutab Tallinna linnavolikogu Reformierakonna fraktsiooni esimees Pärtel-Peeter Pere.
Aitab. On aeg Kõlvartit umbusaldada.
Nagu näha, läheb inimestele ühistransport korda. Ka siis, kui see on halvasti korraldatud ja kui linnavalitsus pakub seda tasuta nagu vaesteabi. Valdavalt eestikeelne 4000 elanikuga Kose asum jäetakse toimivast bussiühendusest ilma. Buss number viis on üks väheseid liine, mis on toiminud aastakümneid ja sidunud ühe linna otsa mitme teise linnajaoga.
Nüüd otsustas Tallinna linnapea näidata, kes on kes. Venelastele näidatakse, kes siin linnas otsustab. Eestlastest ei hoolita. Kõige tipuks on ajastus: on kultuuritu juuli keskel rikkuda ära linlaste raskesti kättevõideldud puhkused ja ülejäänud suvi.
Aastaid on räägitud, kuidas pealinna ühistransport kiratseb. Et buss, troll ja tramm ei sõida sealt sinna, kus inimesed elavad, tööl ja koolis käivad. Kasutajate osakaal langeb alates 2014. aastast, kui piletit enam ei küsita. Helsingi eelarve on Tallinna omast viis korda suurem, investeeringud ühistransporti kümme korda suuremad.
Linnatransport peab olema tõhus, ütles linnavalitsus ahastuses ja pahastele inimestele ühel neljapäeval Pirital. Raske on raske leida midagi raiskavamat kui tasuta ühistransport. Miks muidu on viimasel paaril aastal valminud kolm eraldiseisvat uuringut riigikontrolli, transpordiameti ja rahvusvaheliselt isegi OECD sulest, mis kõik ütlevad: lõpetage tasuta ühistransport, see ei toimi, sest investeeringud jäävad tegemata ja inimesi ei motiveeri olematu kvaliteet ka siis, kui peale makstakse.
Kas teadsite, et Harjumaal eri ühistranspordisõite kombineerides maksab pilet rohkem kui Pariisis ja Helsingis? Täpselt nii kõlab transpordiameti uuringu järeldus. Andmepõhist Tallinna ühistransporti ei ole ega tule, ükskõik mida ütleb miski arusaamatu ja läbipaistmatu liiklusmudel kuskil linnavalitsuse kõvakettal. Tartu tegi ühistranspordi andmepõhiselt ümber vaid mõne aasta eest tervikuna(!) ja kasutajate osakaal tõusis 15 protsenti.
Pealinna juhib mitu korda kriminaalkorras karistatud erakond. Korruptsioon Tallinna linnavalitsuses ei pane inimesi enam kulme kergitama ega valima minema… sest miks eestlane peaks valima minema, kui linnavalitsusele on kõik üks suur Lasnamägi?
Mis tõhususest me räägime linnavalitsuses, kus linnapea on riigi kõige tuntum mikromanageerija, kes üksipulgi iga detailplaneeringu läbi vaatab? Miks võeti linnas mullu vastu kaheksa detailplaneeringut, kuigi aastas on 12 kuud?
Kuulake inimesi Pirital. Kose asub eesliinil: nad on Lasnamäe külje all ja pidanud aastast aastasse nägema, kuidas Kõlvarti valijaskond nende elus rohkem ja rohkem tooni annab. Aedlinna elukeskkonast on saanud mürarikas, saastav ja ohtlik läbisõidukoridor. Sealne eestikeelne kool suleti, kui pärast koolihoone korda tegemist avati sama õppeasutus hoopis vene lütseumina.
Vene kultuuris võrdub võim ja juhtimine teiste käskimisega juba aastasadu, kirjutab Mihhail Šiškin raamatus «Sõda või rahu», võttes kokku Venemaa ajaloo ja tänapäeva. Nii ka Tallinnas: linnapea kui mitte ei dikteeri, siis mikromanageerib kõike ja kõiki, räägitakse küll erakondades, küll ametnike suust. Mis tõhususest me räägime linnas, mis segregeerub Euroopas pea kõige kiiremas tempos? Kus autostumine kasvab viis protsenti aastas ning linnavalitsus keeldub asjaga tegelemast, tahtes läbi linna raiuda vaid lasnamäelikke magistraale? See on kõige ebatõhusam viis transporti korraldada ja linna planeerida. Ja see mõtteviis on sovjetlik.
Võrdlus Eesti Vabariigile otseselt vaenulike jõududega eile ja täna on kohane. Lugege ajalehes Sirp (30. juunil) ilmunud emeriitprofessor Rein Ruutsoo analüüsi Keskerakonna ja Kõlvarti kohta. See on põhjalik kokkuvõte Kõlvartist kui fašistliku terrorriigi, Vene Föderatsiooni sõbrast Eesti Vabariigis. Pole midagi nii, et poliitikud käivad Vene kaardi välja ainult paremate ideede puudumisel või vaenu õhutamiseks. Meil räägib ja kirjutab linnavalitsus vene keeles, võitleb eestikeelse hariduse vastu täpselt samade argumentidega, millega okupandid Interrindes 1980ndatel võitlesid vaba Eesti ja eestikeelse hariduse vastu. Lahendusi ei pakuta, ainult kurdetakse.
Kõlvart valmistub kohalikeks valimisteks usinalt, üritades teha Keskerakonnast vene munitsipaalerakonda – nende eesti tiib on raskes olukorras. Olgugi et olen Keskerakonna vastane, tuleb mul neile jõudu soovida. Nende puudustest hoolimata kaotaks Eesti poliitiline maastik tsentristliku jõu. Juba mõnda aega tundub, et see on kaotatud. Domineerib rahvus, mitte maailmavaade. Nii on ka vaid aja küsimus, millal sotsid koalitsioonist välja visatakse.
Midas oli Kreeka kuningas, kes muutis kullaks kõik, mida puudutas. Kõik, mida Kõlvart Lasnamäelt autoroolis linna juhtides puudutab, muutub samuti millekski, aga kullaks igatahes mitte. Venekeelne kool siin, kultuurikeskus seal, putiniste toetav ajakirjanik riigikokku, venekeelsed inimesed volikokku ja linnavalitsusse.
Aitab venekeelsest ja -meelsest linnajuhtimisest. Reformierakond on nende seas, kes ei taha, et Tallinna valitsetaks Lasnamäelt. See on vale, et linnavalitsus võitleb eestikeelse hariduse vastu, sunnib inimesi ehitama ja ostma parkimiskohti, mida nad ise ei soovi. See on vastuvõetamatu, et ühistransporti ja rattaliiklust korraldatakse risti vastupidi ekspertide soovitustele. Rohepealinn on halb paroodia: linnavalitsus isegi ei mõõda rattaliiklust.
Suve lõpus, kui volikogu taas koguneb, algatame Kõlvarti umbusalduse. Tallinlased väärivad paremat juhtimist. Kutsun ka Keskerakonna kolleege üles Kõlvarti vastu hääletama.