Mart Võrklaev: kas sellega, et ühistranspordile kulutatakse riigieelarves rohkem, eelarve tõesti hoopis kahaneb?

Arvamus
|
Mart Võrklaev
|
05.11.2024

Ühistranspordi rahastus 2025. aastal kasvab, mitte ei kahane. Regionaalministri poolt poolteist aastat lubatud liikuvusreform on jätkuvalt tegemata ja regionaalminister ca 6,3 miljoni suurust kärbet reaalsuses ei tee, kirjutab riigikogu liige, endine rahandusminister Mart Võrklaev.

Õnneks on meil kasutada tegevuspõhine eelarve, seega on võimalik eelarvest tuvastada, mis otstarbel ja tegevusteks raha kasutatakse, mitte ei ole jaotus ainult ministeeriumi personali- ja majandamiskulude ning toetuste ja investeeringute vahel. Ühistranspordi rahastamine käib regionaalministeeriumi eelarvest ühistranspordi programmi, tegevuse ühistransporditeenuse arendamise ja soodustamise alusel.

Kiire pilk eelarvetesse näitab, et 2024. aastal oli eelarvesse planeeritud selleks tegevuseks 130 miljonit, pärast 2024. aastat negatiivse lisaeelarvega täpsustamist 129 miljonit eurot. Muuhulgas on eelarve seletuskirjas öeldud, et jätkub ühistranspordi liinivedude (lennu-, laeva-, maakonnabussi-, rongitransport) toetus. 2024. aastal ca 130 miljonit eurot. Ehk kogu programmi tegevuse eelarve läheb sisuliselt ühistranspordi dotatsiooniks.

Lisaks teame tänaseks, et ühistranspordi täiendavaks dotatsiooniks on valitsuse 2024. aasta reservist eraldatud 18,3 miljonit ning lisaks veel kasutatud ülekantavaid vahendeid 4,9 miljonit ehk kokku tuleb 2024. aastal vajalik ühistranspordi dotatsioon 152 miljonit eurot.

2024. aasta eelarvet tehes sai see 18 miljonit valitsuse reservi planeeritud kokkuleppega, et 2024. aasta kevadeks valmib regionaalministril liikuvusreform, mille tulemusel süsteemi reformitakse ja otsitakse ka tõhustamise kohti ning vajadusel kaetakse osa kulusid reservist. Kuid 2025. aasta eelarve koostamise ajaks peab regionaalministri poolt liikuvusreformi osas selgus majas olema ja ette teada püsikulusid enam reservist ei kaeta.

Kui vaatame 2025. aasta eelarvet siis on seis sama. Ühistransporditeenuse arendamise ja soodustamise tegevusteks on eelarves ligi 139 miljonit eurot, ehk võrreldes 2024. aastaga ligi 10 miljonit rohkem, mitte viiendiku võrra vähem, nagu väidab regionaalministeerium.

Samal ajal on seletuskirjas viide, et sellest ainult 119 miljonit suunatakse ühistranspordi dotatsiooni. Tõsi, eelarve seletuskirjas on ka viide, et 2025. aastaks eraldati ühistranspordi valdkonnale täiendavalt kaks miljonit eurot Tartu-Riia rongiühenduse avaliku liiniveo toetust ning kuus miljonit eurot säästva liikuvuse pilootprojektide elluviimiseks (CO2 vahendid).

Kuid see on juba ministri prioriteetide seadmise küsimus, kuhu ja kuidas raha kasutada. Ja õhku jääb küsimus, kui ühistranspordi eelarve kasvab ca kümmne miljonit, siis miks suunatakse samal ajal ühistranspordi dotatsioonideks kümme miljonit vähem kui eelneval aastal?

Aga see pole veel kaugeltki kõik, mis 2025. aastal ühistranspordile kulub. Rahanduskomisjonis 2025. aasta eelarvet arutades tutvustas regionaalminister Piret Hartman 2025. aasta eelarve kärpeid. Ühe kärpekohana tõi ta välja ühistranspordi dotatsiooni kärpe ca 6,3 miljonit. Küsimuse peale, kuidas saab sealt kokku hoida, kui seni on raha puudu olnud, teatas minister, et valitsuses on kokkulepe, et selle kärpe ja ühistranspordi rahastuse lisavajaduse katteks eraldatakse 2025. aasta valitsuse reservist aasta sees täiendavad 30 miljonit eurot.

Seega selgus, et regionaalministri ca 6,3-miljoniline „raske kärbe“ on näiline ja tegelikkuses on hoopis võrreldes 2024. aastaga, liikuvusreformi tegemata, suudetud endale reservist 12 miljonit eurot juurde rääkida.

Tulles selle teadmisega 2025. aasta eelarve juurde tagasi, näeme, et järgmise aasta eelarves kasvab võrreldes selle aastaga ühistransporditeenuse arendamise ja soodustamise tegevuste meetme rahastus 129 miljonilt ligi 139 miljonile ehk kokku on kasv ligi 10 miljonit. Liites siia juurde ministri poolt kinnitatud valitsuse kokkuleppe 30 miljoni eraldamiseks valitsuse reservist ehk kokku 169 miljonit, saame teada, et kokkuvõttes kasvab ühistranspordi rahastus 2024 vs 2025 vähemalt 17 miljoni euro võrra.

2025. aasta eelarves on valitsuse reserviks 14,4 miljonit eurot, seega võib küsida, kuidas kaetakse sealt 30 miljonit ühistranspordi dotatsiooni. See on aga plaanitud 2024. aasta ülekantava kasutamata valitsuse reservi arvelt.

Kokkuvõttes on tõeks saamas minu hirm, et ettevõtete tulumaksust saadav lisaraha eelarvesse on sotsides tekitanud tunde, et pidu saab edasi kesta ja kulutada võib lõputult, kokkuhoiu pärast muretsegu keegi teine.


Toeta

Liitu püsiannetajatega

Liitu Reformierakonna püsiannetajate kogukonnaga, et saaksime liberaalse maailmavaate veelgi enamate inimesteni viia. Anna oma pikaajaline panus, et Eesti jätkaks paremal kursil!

Vaata lähemalt