Automaksu ehk korrektse nimega mootorsõidukimaksu kaks võimalikku varianti on nüüd sisuliseks debatiks avalikud. Enne maksu disaini sisse piilumist, teeme selgeks suure pildi ehk miks me Eestis täiesti uue maksu loome ja mis on selle eesmärk.
Prioriteet mootorsõidukimaksu kehtestamisel on vähendada autostumist, eeskätt linnades, suurendada säästlikku liikuvust ja nügida inimesi valima keskkonnasõbralikumaid sõiduvahendeid. Eesti autopark on CO2 heite järgi peaaegu Euroopa kõige saastavam ja autostumine kasvutrendis. Arenguseire Keskuse koostatud raporti järgi on Eestis viimase kahekümne aastaga kahanenud ühistranspordi, jalgsi ning jalgrattaga tööle liikujate arv 120 000 inimese võrra ja kahekordistunud registrisse kantud sõiduautode arv. Kui me aga tahame täita “Eesti 2035” ja Euroopa Liidu kliimaeesmärke aastaks 2050, siis ei saa autode summaarne hulk Eestis suureneda.
Näeme praegu väga selgelt, kuidas kliimamuutustest tingitud kuumalaine Euroopat räsib. Suurel ja keskkonda saastaval autopargil on samuti oma negatiivne mõju meie loodusele ja kliimale. Lisaks linnapiirkondades ruumi ja ressursse raiskavale liikuvusmudelile, mõjutab see otseselt nii kasutajate kui kaasliiklejate tervist, sealhulgas laste, kes veedavad välitingimustes rohkem aega. Euroopa keskkonnaagentuuri andmetel sureb aastas õhusaaste tõttu vähemalt 1200 last. Varasemad uuringud on näidanud, et Eesti inimeste keskmine eluiga lüheneb õhusaaste tõttu kuni ühe aasta võrra.
Teine suur murekoht juba aastaid on liiklusregistris olevad ligi 300 000 mitteaktiivset sõidukit, mis on tervelt kolmandik Eestis registreeritud sõidukitest ja see arv aina kasvab. Need on kõik kasutuna seisvad autod ja suur osa neist on kergekäeliselt jäetud avalikku ruumi, näiteks kortermajade ümbrusesse ja põldude äärde, lagunema, tekitades keskkonnale kahju ja visuaalset reostust. Nendest sõidukitest on vaja lahti saada ning maks oleks siin üks võimalik abivahend, et kõik hakkaksid koostöös riigiga probleemiga lõpuks tegelema.
Seejärel saame rääkida maksust kui vahendist, millega arendada avalikke teenuseid, näiteks ühistransporti ja teha muid vajalikke investeeringuid. Lükkan ümber väite nagu oleks maksu peamine eesmärk lappida riigieelarves laiuvat auku. Tõsi, riiklik maks on juba oma olemuselt tulumeede, aga me kindlasti ei tee maksu maksuraha pärast. Mootorsõidukimaks täidab eeskätt puhtama keskkonna eesmärke.
Puhtama keskkonna poole liikumiseks pakume välja kaks võimalikku maksu disaini: laiem ja kitsam keskkonnamudel. Mõlemad mudelid koosnevad registreerimis- ja aastamaksust, millel on baasosa ehk miinimumtasu, mida kõik maksavad (registreerimisel 300€ ja aastamaksul 30€), sest iga sõiduk, olgu see bensiini- või elektriauto, mõjutab keskkonda alates selle tootmisest ja kasutamisest kuni utiliseerimiseni.
Mudelite erinevus seisneb sõiduki komponentides, mis on valitud nende keskkonnamõju järgi ning mis on liiklusregistrist kättesaadavad: CO2 heide, kilovatid ja tühimass.
Laiem keskkonnamudel lähtub mootorsõiduki keskkonnamõjust laiemalt kogu selle elutsükli vältel ning lisaks CO2 heitele arvestatakse ka võimsuse ja massiga, et oleks võimalik maksuvalemisse kaasata ka elektriautod ja hübriidid. Kitsamas keskkonnamudelis on peamine komponent heitmed, mis maksustab rohkem saastavamaid sõidukeid ning soosib madala või nullemissiooniga autosid.
Mõlema mudeli ühine komponent on vanus, mille kasvades maks väheneb ja seda alates viiendast aastast, 20+ vanustel autodel tuleb tasuda üksnes miinimumtasu. Seda esiteks seetõttu, et meie sõidukipark on vana ja nende autode keskkonnamõju valdavalt juba tehtud. Teiseks aitab vanuse komponent arvestada inimeste maksevõimega, mille tõttu pole ehk võimalik sõidukit säästlikuma vastu vahetada.
Minult on küsitud, et mida peaks mootorsõidukimaksu saabumisel tegema 1992. aasta Audi omanik. Praeguse väljatöötamiskavatsuse järgi oleks aastane maks 30 eurot, mis soodustab sõidukit tema eluea lõpuni kasutama. Kui aga on soov autost ühel hetkel loobuda või välja vahetada, siis viia see nõuetekohaselt utiliseerimisse, et hoida keskkonda ning mitte maksu olematu auto eest edasi maksta.