Tänaseks on lõpuni vaidlemata, kui palju Eesti maast peaks kuuluma riigile, kui palju omavalitsustele või eraisikutele, ometi on maareformi tehtud juba 15 aastat.
Meie Maa, 25.05.2007
Tänaseks on lõpuni vaidlemata, kui palju Eesti maast peaks kuuluma riigile, kui palju omavalitsustele või eraisikutele, ometi on maareformi tehtud juba 15 aastat.
Reform on teoks saanud 82 protsendil kogumahust, kuid viimane lõpp läheb väga visalt. Tempo on umbes 0,1% kuus, mis tähendab, et selle asjaga võib niimoodi veel 15 aastat aega minna ja see teeb tõsist muret. Riiki see ei rahulda, seepärast võtame seda teemat väga tõsiselt.
Riik peab oma maareservi moodustamise põhimõtted selgeks tegema. Keskkonnaministeerium üritab juba selle aasta kolmandas kvartalis valitsusele need esitada ja ülejäänud maa, mida riigi maareservi moodustamiseks ja riigifunktsiooni täitmiseks vaja ei ole, tuleb kas munitsipaliseerida või müüa eraisikutele.
Seni on riigi maareservi suures osas vaja läinud selleks, et looduskaitseliste piirangute aladele jäävate kinnistute omanikele anda võimalus maad vahetada, kui nad tahavad majandustegevust arendada. Kuidas aga teha seda nii, et poleks pahandusi?
Minu isiklik arvamus on, et maksimaalselt palju peaks minema rahalisele kompenseerimisele.
Kui omanik ütleb, et ta seda maatükki enam ei taha, siis hinnatakse see ära ja makstakse talle välja. Selle raha eest võib ta kusagile mujale uue maa osta. Minu arust oleks see õiglasem, raha makstes oleks pahandusi kindlasti vähem.
Maade vahetamine on iseenesest väga keeruline. Kuidas leida võrdsed maatükid sarnase hinna ja väärtusega ning mis asuksid lähestikku? See on tõesti keeruline.
Maa-ametis on praegu ligi 500 maadevahetuse avaldust, mis on menetlemata ja kui ajakirjandusest on jäänud mulje, et maadevahetusega tegelevad kinnisvarafirmad või isikud, kes kinnisvaraga äri ajavad, siis tegelikult valdav enamus taotlejatest on tavalised kodanikud. Neil on õigustatud ootus, sest riik on kunagi neile maadevahetust lubanud. Need lihtsad avaldused tuleb ära menetleda, see aga teeb mind tegelikult suhteliselt murelikuks. Selle teemaga tuleb tegeleda ja praegu ministeerium valmistabki, tulenevatest kogemustest, mis vahepeal on saadud, ka negatiivsetest, ette uusi vabariigi valitsuse määrusi selle protsessi läbiviimiseks. Paljusid asju täpsustatakse, vaadatakse üle ja siis mingil hetkel sel aastal tuleb maadevahetusega uuesti tegelema hakata.
Teine tõsine asi on maakondlikud suured veeprojektid. Ehituse hinnad on kallinenud sellest ajast, kui projektid esitati, 2,5 miljardit krooni ja nüüd ei jätku enam vahendeid projektide realiseerimiseks. Samal ajal on Eesti ratifitseerinud Euroopa Liidu direktiivid, mis ütlevad, et aastaks 2010 peavad nõuded reoveele ja aastaks 2013 joogiveele olema täidetud. Kui ei ole, võivad kaasneda trahvid, nagu suhkruvarude puhulgi. Aga selle 2,5 miljardi krooni leidmine järgmise nelja aasta perioodiks pole sugugi kerge ülesanne.
Kolmas asi, mis muret teeb, on õlireostuse tõrje võimekus. See on küll siseministeeriumi ülesanne, kuid selge on see, et kui keskkonnaga midagi juhtub, on keskkonnaminister see, kes süüdi jääb. Loodame küll, et ei juhtu, aga kui merel peaks nafta või õliga mingi õnnetus juhtuma, peab meil vastavalt rahvusvahelistele kokkulepetele olema tagatud tõrjevõime, mida praegu Eestil veel pole. See nõuab igal aastal investeeringuid 200 miljonit krooni nelja aasta jooksul. See võimekus tuleb meil saavutada, muud varianti pole. Läänemerel on veetav naftakogus viimastel aastatel kasvanud kaks korda ehk 75 miljonit tonni ja prognoositakse, et aastaks 2010 on see sada miljonit tonni. Õnnetuste tõenäosus paratamatult kasvab.