Igor Gräzin: Soome laht Eesti sisemereks (SL Õhtuleht)

Arvamus
|
24.01.2008

Pettumus Euroopa Liidus tabas eeskätt neid, kes arvasid, et sealtkaudu hakkab meile jooksma halbade tagajärgedeta (s.t inflatsioonita) raha…

Pettumus Euroopa Liidus tabas eeskätt neid, kes arvasid, et sealtkaudu hakkab meile jooksma halbade tagajärgedeta (s.t inflatsioonita) raha, otsatu sotsiaalabi (mida Euroopa Liit pole kunagi andnud ega saagi andma) ja tulema tööturg, mis kehtis NSV Liidus kohe pärast küüditamislaagrite likvideerimist.

Sellega, et kasvavad hinnad ja lõdveneb tööturg (s.t inimestel on tarvis töö pärast ka endal muretsema hakata), ei arvestatud. Ah, mis ma parastan.

Gaasitoru tooks miljardid

Ma parem ütlen, kust saaks suurt raha juurde, ja palju. Eesti merepiiri nihutamisega nimelt. Rehkendame. Eesti merepiiri tagasipanek Soome lahe keskjoonele paneb Vene–Saksa gaasijuhtme teele 270 kilomeetrit Eesti territooriumi. Transpordikuluks võtame minimaalsed 2 dollarit 1000 kuupmeetri kohta 100 kilomeetri kaugusele (mis on muide odavam kui Poolas!). Seega 1000 kuupi maagaasi läbi Eesti maksaks 5,4 taala (2 x 270:100). Plaanitav gaasitransiidi maht: 27,5 miljardit kuupmeetrit. Viimane rehkendus seega: 27,5 x 5,4 = 148,5 miljonit dollarit elik 1,58 miljardit kindlalt rehkendatud krooni aastas. See teeb muide veidi alla 2% 2008. aasta riigieelarvega ettenähtud tuludest ehk 1580 krooni iga eestimaalase kohta nagu maast leitult. Lisame siia juurde veel ka käibemaksu, mis peaks laekuma toru ehitamise eest Eesti vetes. Kah kena sent.

Kordan igaks juhuks: rehkendused on tehtud suure varuga (võetud on väikseim hind ja minimaalsed transpordimahud) ja südames (s.t ajus) kipun ma seda numbrit vähemalt poolteisega korrutama. Ja seda eeldusel, et me asume trassiehitajatega ikkagi läbirääkimistesse.

Vene tankerid maksu alla

Aga nagu ütleb ameeriklaste lemmikkassipoeg Dr Seussi kuulsas luuletuses – that is not all. Aegu tagasi kirjutasin ma sellest, et kui ökoloogiliselt on toru lihtsalt väga halb ja kuradima ohtlik, siis edaspidine naftavedu läbi Soome lahe ähvardab katastroofidega pigem varem kui hiljem. Nüüd, kui Venemaa on Valgevene ja Ukraina kiusuks vastu võtnud otsuse Leningradi oblastist (Primorskist) läbi Soome lahe veetava nafta kogust suurendada vähemalt neli korda (seni ca 60 miljonit, edaspidi kohe 150 miljonit tonni). Presidendivalimiste järgse kajakahuku põhjustas reostus mahuga seitse tonni! Aga mahukasvud tähendavad ka seda, et läbi Soome lahe, reisilaevadega risti hakkab ööpäevas kulgema üle nelja vene stiilis naftatankeri koos vastavate riskidega. Riskide maandamise üks võimalus on kohustusliku lootsimise sisseseadmine sihukestele laevakoletistele, ja mitmel Balti riigil ongi õnneks läinud kirjutada rahvusvahelise mereorganisatsiooni (IMO) paberitesse sisse klausel: lootsiteenistuse kasutamine naftatankerite poolt on – strongly recommended (tugevalt soovituslik). Lisaks sellele tähendab naftaveo kasvatamine kasusaavate riikide kohustust investeerida reostusvastaste vahendite ja seadmete väljaehitamisesse ohustatud kaldariikides. Kui nüüd ka need tulud kokku võtta, siis…

1857. aastal sai Taani oma väinade läbimise eest 30,3 miljonit riigitaalrit ja USA maksis 391 000 dollarit. Aga nood rahad olid nüüdsetest tuhat korda suuremad. No siis lihtsalt peab tuntav osa kütuse- ja toiduhindadest alla minema, ja saavutatud ostuvõime kasv, muide, on tegelik ja mitte inflatsiooniline.

Putin on pahandanud transiiditasude üle sellepärast, et neid võtvad riigid olevat parasiidid tõelise majanduse tervel ihul. Hm… aga täpipealt samamoodi on ju ka Venemaa parasiit maailma geoloogiliste varude tervel ihul: pole ju nemadki naftat ise põrgukatlas keetmas käinud. Aga äri on äri. Euroopa Liidu president Barroso ütles Tallinnas ust Schengenisse avades otse: gaasitoru läbi Soome lahe on vajalik. Bon! Teeme ära ja paneme arveraamatud valmis, et õigel ajal numbrid sisse kirjutada.


Toeta

Liitu püsiannetajatega

Liitu Reformierakonna püsiannetajate kogukonnaga, et saaksime liberaalse maailmavaate veelgi enamate inimesteni viia. Anna oma pikaajaline panus, et Eesti jätkaks paremal kursil!

Vaata lähemalt