Hiljutistel läbirääkimistel leppisid Keskerakond ja Isamaa kokku, et loobuvad Liivalaia trammitee ehitamisest. Sellega ütlevad nad lahti 38 miljoni euro suurusest Euroopa Liidu toetusest, visates selle sisuliselt prügikasti. Selle otsuse tõttu jääb Euroopa Liidu rahastus saamata ka kavandatud Pelguranna trammiliinile, kuna nõuete kohaselt tuleb ehitada vähemalt kolm kilomeetrit trammiteid. Tekkinud vahe tuleb kinni maksta Eesti maksumaksjal, kirjutab Tallinna noortevolikogu liige ja Eesti ÜRO Ühingu projektijuht Bogdan Janakov.
Mida arvab sellel teemal Kõlvart? Eelmisel aastal, kui ta veel linnapea oli, pooldas ta nii Pelguranna kui ka Liivalaia trammiteede ehitamist. Tema sõnul kavandatavad trammiliinid aitavad suurendada ühistranspordi kasutatust ning pakuvad uusi ühendusi ja alternatiivi igapäevasele autokasutusele. Nüüd aga seisab ta projektile jõuliselt vastu.
Lisaks rahale läheb tohutu eeltöö prügikasti. 2022. aastal viis Tallinna Strateegiakeskus läbi trammiteede tänavaruumi uuringu. Selgus, et ühistransport on Kesklinnas, eriti Liivalaia tänaval, liikumisviisina esikohal.
Samuti toodi esile vajadus trammitee rajamiseks Pelguranda, Põhja-Tallinna tuleviku arengu ja linnaelanike arvu kasvu toetamiseks. Lisaks sellele on tellitud mitmeid täiendavaid analüüse nii väliste ekspertide kui ka linna transpordiameti poolt, kes on omalt poolt analüüsinud ja modelleerinud liiklusvooge.
Mida arvavad tallinlased? Lõin rahvaalgatuse Liivalaia trammitee ehitamise toetuseks, mis kogus kahe päevaga üle 3000 allkirja. Põhja-Tallinnas peab üle 50% elanikest uue Pelguranna trammitee rajamist oluliseks transpordiühenduste parandamiseks ja autode hulga vähendamiseks.
Miks on vaja trammiteid ehitada nimelt Liivalaiale?
-
Tramm leevendab kõige efektiivsemalt ummikuid. Selle veovõime ületab märkimisväärselt bussi või trolli oma ning trammi eluiga on kordades pikem.
-
Tramm liigub eraldatud rööbasteel, mis muudab selle kiireimaks transpordivahendiks. See annab trammile eelise teiste ühistranspordiliikide ees.
-
Uue trammitee rajamine aitab tasakaalustada ülekoormatud Hobujaama–Pärnu maantee lõiku, mis on tänasel päeval üks tihedaima liiklusega tee.
-
Tramm on keskkonnasõbralik ja energiatõhus liiklusvahend. Klimaministeerium peab trammiteede rajamist oluliseks sammuks ühistranspordi arendamisel ja rohepöörde elluviimisel.
-
Liivalaia trammitee ehitamine ei takista teisi liiklejaid, sest nii trammid kui ka bussid hakkavad liikuma tänava keskel, mille mõlemale poole jääb kaks sõidurada mõlemas suunas.
Kindlus linnaruumi tuleviku osas
Rööbaste paigaldamine annab inimestele ja ettevõtetele kindluse, et tehtavad muudatused linnaruumi jäävad püsima aastakümneteks. See on selge signaal, et kvaliteetne ja inimsõbralik keskkond ei ole mööduv linnavalitsuselt sõltuv moevool, vaid pikaajaline ja teadlik suund.
Sellise kindluse toel saavad ettevõtted julgemalt teha tulevikku vaatavaid plaane, näiteks avada uusi kohvikuid või restorane. Ja samal ajal saavad elanikud nautida mugavat ja kiiret liikumisviisi oma igapäevaelus.
Just see kindlustunne on linnaarengu seisukohalt kriitiline.