Pärtel-Peeter Pere: Pelguranna trammitee nurga taha ehitamine oleks arg ja rumal. See tuleb Puhangu tänavale

Arvamus
|
Pärtel-Peeter Pere
|
23.05.2025

Põhja-Tallinnas Pelgurannas käib äge võitlus selle vastu, et sinna plaanitav uus trammiliin hakkaks läbima kitsast Puhangu tänavat. Abilinnapea Pärtel-Peeter Pere vastab kriitikutele ja leiab, et alternatiivseid lahendusi ei ole mõistlik enam kaaluda.

Otsus ehitada Pelguranna trammitee Puhangu tänavale on vajalik ja läbimõeldud. Võidavad nii kohalikud kui ka teised Tallinna elanikud. Tulemus on parem elukvaliteet, kõrgem kinnisvara väärtus, vähem ummikuid, mugavam ühendus kesklinnaga. Kirss tordil on võimalus käia parkimiskohta otsimata Stroomi rannas.

Kui ühistransport toimib, on vähem ummikuid. Inimestel on siis vabadus ise valida, kuidas liigelda, enam ei olda sundseisus. Toimib ühistransport siis, kui linn on ehitanud taristu ja arendanud liinivõrgu nii, et kodunt pääseb kooli ja tööle. Ohutult, kiirelt ja mugavalt.

Puhangu tänavat mööda mineva Pelguranna trammiga pääsevad inimesed paremini liikuma, kasvab kinnisvara väärtus ning linnaruum muutub kaasaegsemaks. See loob ka võimalusi laiendada trammiliiklust edasi Kopli poolsaare suunas (vrd lisatud joonis).

See kõik on areng, mida oleme oodanud ja mida tegelikult hädasti vajame.

Et elu linnas edeneks, vajame tarkust ja julgust teha õigeid otsuseid. Ehitada trammitee nurga taha lihtsalt ja odavalt oleks odav populaarsuse taga ajamine. See oleks arg ja rumal.

Millele rajaneb Puhangu tänava trammitee?

Taristu ehk teede ja tänavate projekteerimine ja ehitus on väga suure mõjuga töö, mis kujundab ja mõjutab suure osa linnas elavate inimeste elusid. Neid otsuseid ei tehta üle jala, vaid hoolikalt analüüsides ja eksperte kaasates.

Kahtlemata saab ka teistmoodi. Saab parteikontoris otsustada, kus ainult reitinguid ja netikommentaare loetakse. Siis on tulemuseks näiteks Vanasadama tramm. Otsetarbekas olnuks see rajada Tartu maantee-Liivalaia ristmikult Pronksi ja Jõe tänava kaudu Vanasadamasse. Pikk sirge, palju inimesi, kiire sõita.

Pelguranna trammitee valik ei ole aga parteikontoris ega kabinetivaikuses tehtud otsus. Trammitee rajamist mööda Puhangu tänavat on soovitanud eksperdid, seda valikut toetab linna peaarhitekt ning mitmed uuringud, mida linn on otsuse tegemiseks tellinud.

Puhangu tänava trammitee on ära toodud uues Põhja-Tallinna üldplaneeringus ning Tallinna Transpordiameti 2023. aastal kinnitatud „Säästva linnalise liikuvuse arengukavas.“ (Lähem info leiab Tallinna kodulehelt Peguranna trammi vaatest).

Puhangu valik on seega sisuliselt põhjendatud. Põhjendus ei ole see, et peame tegema, sest muidu ei saa raha.

Olgu aga öeldud, et uute lisateede või paunade tegemiseks ei ole Euroopa Liidu rahastust võimalik saada enne mitut aastat.

ELi 35 miljonit eurot saame kasutada Pelguranna ja Liivalaia trammiteede ehituseks, kui järgime kokku lepitud teekondi ja ajakava. Kinnitan, et mõlemad projektid on korralikult graafikus, jätkame valitud Puhangu tänava marsruudi projekteerimisega.

Puhangu tänaval on mitmeid eeliseid

Puhangu tänava kasuks räägib mitu eelist võrreldes teiste, ka laual olnud trassivalikutega.

Näiteks peatuste asukohad, mis muudavad liikumise väga paljudele inimestele palju paremaks ja kiiremaks. Need tulevad eluhoonete sissepääsude lähedale, koolide ja lasteaedade vahetusse lähedusse.

Samuti pääseb tulevikus trammiga hõlpsasti Stroomi kaubanduskeskuse, linnavalitsuse hoone ja noortekeskuse juurde. Samuti Stroomi randa ja parki.

Puhangu valik arvestab uue pika pargi (Putukaväila) lahendusega ning võimaldab Puhangu tänavat terviklikult kaasajastada.

Tulevikus on uue, kohe vastu võetava Põhja-Tallinna üldplaneeringu järgi võimalik jätkata tervikliku trammiteevõrgu rajamisega Pelguranna tänavat mööda üles Kopli poolsaare suunal.

Alternatiividest

Kui me teeksime suure raha eest paunasid Kolde puiesteele või mujale, siis see ei ole põhjendatud ei reisijate arvu ega pikaajalise trammiteede võrgustiku rajamise vaatenurgast.

Mõistlik ei ole teha trammiteed ka praegusele tühermaale, kuhu valmib juba sel suvel pikk park. See koht on ka kauge ega arvestaks nii palju kohalike inimeste mugavusega.

Kõlagu igavalt või klišeelikult, kuid maksumaksja raha tuleb kasutada vastutustundlikult ja andmetele tuginedes. Otsused, sh investeeringutega seotud, ei saa sündida interneti kommentaariumeid, Narvast kogutud allkirjadega petitsioone või parteikontorite survet järgides.

Puhangu on uus Weizenbergi

Tulevikus on Puhangu tänav üks Põhja-Tallinna parimaid tänavaid. Nagu Weizenbergi tänav Kadriorus, kus sõidab tramm ning elukeskkond ja ka kinnisvara väärtus on üsna kõrge.

Või nagu Strandvägenil Stockholmis, kus on trammitee mõlemas suunas ning mis on terve Rootsi üks suurima väärtusega tänavaid.

Helsingis on Ruohonlahdenranta ja Bulevardi tänavatel tramm. See on see, mida te näete, kui tulete laevalt maha ja lähete Länsiterminalist kesklinna poole. Reisiterminalist väljudes asub vasakut kätt uus linnaosa Jätkäsaari, mida läbib trammitee inimeste akende all.

Maailma üks parim trammiteevõrk asub Zürichis ja tänavad on euroopalikult õdusad ja kitsad. Veel väiksemas Baseli linnas sõitis hiljuti sama häid trammiteid mööda Põhja-Tallinnast pärit Tommy Cash ringi ja hullutas rahvast.

Loetelu jätkuks pikalt nii uutest kui ka vanadest trammiteedest, mis on ehitatud Euroopas ja siinsamas Põhjalas, mis on loonud väärtust ja kasvatanud elukvaliteeti kõigile. Elu edeneb, me saame hakkama!


Toeta

Liitu püsiannetajatega

Liitu Reformierakonna püsiannetajate kogukonnaga, et saaksime liberaalse maailmavaate veelgi enamate inimesteni viia. Anna oma pikaajaline panus, et Eesti jätkaks paremal kursil!

Vaata lähemalt