Viljar Teder ja Mait Mändmets: Tagame Palupera rongipeatuse ühendused – loome mugava transpordilahenduse
Palupera rongipeatus on Otepää linnale lähim raudtee-otsetee Tallinna ja Tartuga. Rong on kiire, mugav ja keskkonnasõbralik liikumisviis, kuid praegu jääb see võimalus poolikuks: rong jõuab Paluperasse, kuid edasi Otepääle (ja vastupidi) jõudmine on keeruline. Ilma oma autota on liikumine sageli ebamugav või sootuks võimatu, mistõttu paljud loobuvad rongist.
„Inimene peab saama kodust rongile ja rongilt koju muretult ja õigel ajal. Pole normaalne, et rong peatub meist vaid 10 minuti sõidu kaugusel, aga edasine liikumine jääb igaühe enda mureks,“ ütleb Viljar Teder. Otseühendus Tallinnaga on piirkonnale väga oluline, kuid rongipeatusega sünkroonis toimiva bussi- või väikebussiühenduse puudumine teeb selle kasutamise tülikaks – eriti laste, eakate ja külaliste jaoks. Nii jääb rongi potentsiaal suuresti kasutamata.
Ka jalgratturite seis on keeruline. „Sõidan ise igapäevaselt rattaga Otepää–Palupera teel ja näen, kui ohtlik see on, eriti kurvilistes kohtades. Suured palgiveoautod ei arvesta ratturitega,“ märgib Mait Mändmets. „Oluline on, et lisaks bussile tekiks lõpuks ka turvaline kergliiklustee Otepää ja Palupera vahele, mida on aastaid oodatud. Riik on maad tee jaoks juba ära võõrandanud – vaja on see lõpuks valmis ehitada.“
Lahendused on tegelikult lihtsad. Esimene samm on siduda ühistransport rongiaegadega. Üks võimalus on kohandada olemasolevad bussiliinid, teine luua eraldi väikebuss, mis sõidab rongi saabumise ja väljumise järgi otse Otepää–Palupera vahel. „Esialgu võiks proovida kahte väljumist mõlemas suunas – hommikul ja õhtul. Teenus võib olla tasuline ja vajadusel ettebroneeritav, aga kõige tähtsam on, et see oleks olemas ja usaldusväärne,“ selgitab Teder.
Samal ajal tuleb alustada kergliiklustee projektiga. See ei teeniks ainult rongiühendust – see looks ka turvalise rattatee Otepää ja Elva vahel, mida kasutaksid nii noorsportlased, harrastajad kui ka matkajaid. „See tooks piirkonda palju rohkem rattamatkajaid ja turiste,“ rõhutab Mändmets. „Koostöö peab toimuma Transpordiameti, Elva valla, Klubi Tartu Maratoni ja Tehvandiga.“
Selline lahendus muudaks piirkonna ligipääsetavamaks: Otepää seotaks kindlamalt nii Tallinna kui ka Tartuga, mis annaks hoogu turismile, haridusele ja ettevõtlusele. Ühepäevased käigud pealinna või ülikoolilinna muutuksid lihtsamaks – ilma pika bussisõidu või roolis veedetud tundideta. Samal ajal saaksid pered ja noored turvaliselt rattaga liikuda ning Palupera jaamast võiks kujuneda tõeline ühendussõlm.
„Meie pere käib iganädalaselt rongiga Tallinnas ja näeme, kui palju tuuakse inimesi autodega rongi peale. Miks seda ei saaks teha ühistranspordiga?“ küsib Mändmets. Sama rõhutab Teder: „Kui osapooled laua taha istuvad, ei ole lahenduse leidmine keeruline – vaja on vaid otsust ja koostööd.“
Otepää Reform seisab selle eest, et Palupera–Otepää ühendus saaks päriselt toimima – bussiga, rattaga ja turvaliselt. Me teame, kui palju see lihtsustab igapäevaelu – ja kui tülikas on tänane „üksik saar“ Palupera, kui transporti tuleb iga kord ise improviseerida. Hästi toimiv ühendus annab kogu piirkonnale uue hingamise.
Juhime hoolivalt ja tulevikku vaatavalt, keskendudes sellele, mis päriselt loeb.