Eve Altrov: Kõnekas näide kergekäelisest lubadusest – sotsid, andke kohalikele selgus
Miks ei kaitsnud sotsiaaldemokraadid kohalike elanike huve ajal, mil selleks oli tegelik poliitiline võim ja ametipositsioon, küsib endine Tallinna linnavolikogu liige ja Nõmme elanik Eve Altrov.
Sotsiaaldemokraatide 2025. aasta valimisprogrammis seisab lubadus: Rulli jalakäijate ülekäik tuleb avada, et Liiva elanikud saaksid mugavalt liikuma.
Samas teame, et Rulli ülekäigu küsimus on olnud päevakorral aastaid – ja seni ei ole lahendust leitud. Vastupidi, ülekäik suleti, sest Edelaraudtee ja TTJA riskianalüüsid näitasid juba 2021. aastal, et rongiliikluse tihenedes muutub see liiga ohtlikuks. Ülekäigul puudusid tõkkepuud ja signalisatsioon, kuid ületusi oli palju – 2019. aasta uuringu järgi üle tuhande päevas, mis paigutas ülekäigu Tallinnas kasutuse intensiivsuse edetabelis esikümne piirile.
Rulli ülekäik paiknes Liiva jaama lähedal, sidudes otsetee abil Nõmme elamupiirkonnad Liiva asumiga. See oli kohalikele lühim tee bussipeatusesse, kooli, tööle ja poodi. Kohalikud jalakäijad ja jalgratturid kärpisid mitusada meetrit teekonda, mida oleks pidanud läbima tiheda liiklusega magistraalil. Paljude jaoks oli see igapäevane ühenduslüli, mis sidus kogukonna eri osad omavahel.
Liiva jaama tunneli kasutamine või ümberkäik Viljandi maantee kaudu tähendas seevastu märkimisväärset ajakulu ja ebamugavust, mistõttu inimesed tunnevad endiselt puudust otseühendusest. Just seetõttu kogunes keskkonnas petitsioon.ee ülekäigu säilitamise nimel 253 allkirja.
Edelaraudtee kui raudteetaristu haldaja taotles ülekäigu sulgemiseks ehitusluba ning TTJA kooskõlastas selle. Otsus jäi vaidlustamata, töö viidi ellu. Tallinna linna ja Nõmme linnaosavalitsuse roll piirdus näilise kaasamisega.
Samas olid mitme aasta vältel linnas ja riigis mõjukatel kohtadel ka mitmed praegused sotsiaaldemokraadid: Nõmme linnaosavanem Karmo Kuri, praegune Tallinna linnapea Jevgeni Ossinovski ning Tallinna abilinnapeana (Keskerakonna ridades) Vladimir Svet, kes oli hiljem kuni 2025. aasta kevadeni sotside taristuminister.
Kui nüüd, vahetult enne valimisi, lubatakse Rulli ülekäigu taasavamist, siis tekib õigustatud küsimus: miks ei kaitstud kohalike elanike huve ajal, mil selleks oli tegelik poliitiline võim ja ametipositsioon?
Kui olukord on vahepeal muutunud ja on leitud imelised tehnilised lahendused või rahastusvõimalused, siis oleks valijatel aus teada, kuidas kavatsetakse seekord ületada need samad ohutus- ja omandipiirangud, mille taha asi varem jäi. Kui ülekäigu avamine on pigem sümboolne soov, võiks ka seda ausalt öelda.
Praegu pole Edelaraudteel teadaolevalt plaanis rajada uut ohutusnõuetele vastavat ülekäiku koos tõkkepuude, signalisatsiooni ja valgustusega, mis oleks ainus realistlik viis Rulli ülekäik taasavada. Selle asemel rajati Liiva jaama piirkonda uus jalakäijate tunnel ning suunati liikumine Viljandi maantee ülekäigule, kus on tõkkepuud ja foorid.
Valijad väärivad selgust. Kui lubatakse Rulli ülekäigu avamist, siis tuleb selgitada, kuidas ja millise rahaga seda tehakse. Rulli ülekäigu teema on väike, aga kõnekas näide. Valimislubaduste väärtus ei seisne ainult nende atraktiivsuses, vaid ka realistlikkuses. Poliitika usaldusväärsus sünnib siis, kui lubadusi ei anta kergekäeliselt, vaid koos selge plaani ja teostusvõimega.